Column – Tuurlijk, aangezien ik toch niets beters te doen heb?
Geplaatst op: 05/03/2013 in Columns. Reacties (2)

Ik hang de telefoon op en voel een enorme behoefte om iemand een klap te verkopen. De frustratie die door mijn lijf trekt is bijna zichtbaar. Ergens in mijn achterhoofd begint er een belletje te rinkelen. Deze frustratie komt me ergens bekend voor, maar waarvan?

Sorry, ik zal even bij het begin beginnen. Waar het om gaat is dat mijn zoontje sinds kort naar fysiotherapie moet. Dat is op zich geen probleem natuurlijk, het is alleen maar fijn dat dit soort voorzieningen in Nederland bestaan. Waar het misgaat, is het inplannen van de afspraken, of nog specifieker, de cultuur van de uitvoerende organisatie en de houding van de mensen van het planbureau.

Allereerst is er het feit dat ze de afspraken per week inplannen. Handig wellicht voor de fysiotherapeuten, een stuk minder handig voor werkende moeders en vaders. Daar komt nog bij dat ze, modern als ze zijn, de afspraken per brief versturen. Heel milieubewust en kostenefficiënt, zeg maar.

Deze brief arriveert op donderdag, dus met enig geluk lezen we de brief donderdagavond, vaker pas vrijdag. In het slechtste geval – een ouderavond op donderdagavond en je bent al het haasje – lezen we de brief vrijdagavond wanneer de kids eindelijk op bed liggen en de boel aan kant is. Om vervolgens te constateren dat de volgende afspraak op maandagochtend om 11.30 uur is. Paniek!

Druk_blog_creatietuin

Immers, we willen ons zoontje geen waardevolle zorg onthouden. In het begin sprong ik dan ook direct in de houding en belde stad en land af om een oppas te regelen voor de jongste, en bereidde me alvast voor op een lastig telefoontje met mijn leidinggevende (‘sorry, maar..’). Tot ik er na drie keer genoeg van kreeg. Wat was dit eigenlijk voor een klantonvriendelijke gang van zaken? Ik sprak de arts erop aan en ze keek me verontwaardigd aan.

Loodgieters, telecombedrijven en schoorsteenvegers hebben een vergelijkbaar effect op me.

Ik voelde me direct een slechte moeder en een te ambitieus type, totdat ik de situatie thuis eens rustig overdacht. Direct schoot me te binnen waar ik de frustratie van kende. Loodgieters, telecombedrijven en schoorsteenvegers hebben een vergelijkbaar effect op me. Dat ze dan alleen kunnen ‘ergens tussen 8 en 17 uur. Tuurlijk joh, blijf ik toch gewoon de hele dag thuis op je zitten wachten op mijn vrije dag? Blijkbaar heb ik in jouw ogen toch niets beters te doen.

Maar even serieus, waar gaat dit over? Hoe kan het zijn dat, in een land waar ruim 53% van de vrouwen tussen de 15 en 64 jaar twaalf uur of meer per week werkt (bron: CBS), er bijna klakkeloos van wordt uitgegaan dat ‘de vrouw het wel even regelt/thuis is/altijd kan’? Het is een gedachtegang die opmerkelijk veel overeenkomst vertoont met de Tyrannosaurus. En die is ook al 65 miljoen jaar uitgestorven. In een bepaald type organisatie, en in bepaalde functies, grossiert het aantal fossiele typetjes blijkbaar naar hartelust in deeltijdbaantjes.

Waar het mij om gaat is dat de combinatie werk-gezin soms al lastig genoeg is zonder dit soort praktijken. Iets meer begrip, iets meer logisch nadenken, iets meer invoelend vermogen; het mag best. Klantvriendelijke oplossingen, er zijn er talloze. Stuur een sms, een mail, plan de afspraken in voor de komende maand, spreek af dat je tussen 8 en 10 komt of bel een half uur van tevoren op etc.

Meer ideeën nodig? Bel me gerust, want voorlopig ziet het er naar uit dat ik nog regelmatig hele dagen aan huis gebonden ben omdat ik blijkbaar toch niets beters te doen heb.

2 reacties op “Column – Tuurlijk, aangezien ik toch niets beters te doen heb?”

  1. Sandra zegt op 10/03/2013 om 22:03:

    Volgens mij klopt het dat je thuiszit die maandag, anders had je volgens mij geen oppas hoeven regelen voor de jongste. En ik ken dit soort afspraken die in een ruime tijd vallen, nu heb ik dan wel de mazzel dat ik dicht bij huis werk, want ik laat ze bellen als ze bij de voorlaatste klant zijn, zodat we tegelijk arriveren en ik niet de hele dag onnodig zit te wachten 🙂

  2. acintveld zegt op 07/05/2013 om 21:19:

    Heel scherp opgelet Sandra! 😉 Mijn punt was vooral dat je al zoveel moet regelen, en zij er klakkeloos vanuit lijken te gaan dat je altijd maar kan. Maar bedankt voor de tip!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

"Corinne heeft zich, door een combinatie van inhoudelijke en communicatieve vaardigheden, snel ingewerkt als interim-professional op onze afdeling Marketing. Haar schrijfvaardigheid - precies en vlot - is hierbij opgevallen. We zullen in een nieuwe situatie met plezier opnieuw een beroep op haar doen."

Peter Reinders
Managing partner, Lexence

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.