De voordelen van Gamification
Geplaatst op: 27/05/2014 in Artikelen. Reacties (0)

 

Gamification

De communicatieadviseur staart uit het raam en zucht diep. Hij heeft de opdracht gekregen om de betrokkenheid te vergroten van een groep jongeren. Het thema spreekt hen niet aan en lijkt vooral saai en ingewikkeld te zijn. De communicatieadviseur last een korte pauze in, schenkt een kop koffie in en speelt een spelletje ‘wordfeud’.

Het fenomeen ‘spelletjes spelen’ is al zo oud als de weg naar Rome. Spelletjes boeien, houden de aandacht langer vast, lokken uit tot verkenning, geven een prettig gevoel en natuurlijk is ook de winst aan het einde vaak een reden om mee te doen.

Sinds enkele jaren worden speltechnieken ook toegepast in niet-spel omgevingen, zoals in het bedrijfsleven. Dit wordt Gamification genoemd. Het wordt voornamelijk ingezet om gebruikers andere ervaringen te laten opdoen, inzicht te geven in processen en hen te motiveren ander gedrag te gebruiken.

Master of the game
Gamification geeft mensen een doel om naar toe te werken (ze kunnen ergens ‘master’ in worden). Door een uitgestippeld pad te volgen langs duidelijke subdoelen en concrete handelingen, werk je zichtbaar aan vooruitgang. En zodra je energie in het spel hebt gestopt en resultaten boekt, wil je meer.

Waarom kennen mensen waarde toe aan punten die je kunt verdienen in een virtueel spel? Eén van de achterliggende psychologische principes is ‘self-justification’. Kort samengevat komt het erop neer dat wanneer je veel tijd en energie in iets hebt gestopt, je dat voor jezelf goed wilt praten. En wat is er dan makkelijker om tegen jezelf te zeggen dat die virtuele punten er echt toe doen?

Daarnaast helpt het als de beloning aan het einde waardevol is voor de gebruiker en al samenhangt met een bepaalde wens of een bepaald verlangen. Voldoende uitdagingen in het spel en ruimte voor een persoonlijke strategie maken het spel daarnaast extra aantrekkelijk.

Meer weten?
Wil je meer weten over Gamification of eens brainstormen over jouw doelgroep en wat hen het meeste aanspreekt? Neem dan contact op.

 

Bron: marketingfacts en frankwatching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

A la Leen

"Corinne wist mijn ideeën om te zetten in een heldere en pakkende tekst. Ze denkt mee en is een goede sparringpartner. Bovendien is ze prettig om mee samen te werken en komt ze haar afspraken na."

Leen van der Heijdt
Vormgever

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.