Een succesvolle social media campagne organiseer je zo!
Geplaatst op: 07/04/2015 in Artikelen. Reacties (0)

socialmediacampagne

Dankzij smartphones en tablets kunnen we overal waar we willen online zijn. Grote kans dat je graag wil dat mensen ook over jouw merk en jouw producten/diensten praten. Een social media campagne ligt dan voor de hand. Waar moet je rekening mee houden?

Voor een social media campagne kun je het model gebruiken van de 5 C’s:

Content
Zorg voor relevante content. Mensen die interesse hebben in jouw diensten, willen daar eerst meer over weten voordat ze tot een (aankoop)beslissing overgaan. Binnen social media kun je meer engagement opwekken door het gebruik van video’s, foto’s en dialogen.

Context
De juiste combinatie van content en channels zorgt voor de juiste context. Een instructievideo op You Tube, eventueel gecombineerd met een foto op Pinterest en Instagram, zorgen voor een groter bereik. Discussies en crowdsourcing kun je goed opwekken via een blog, LinkedIn of Twitter. Foto’s doen het ook goed op Facebook. Wat de juiste context is, hangt uiteraard ook af van je dienst, doel en doelgroep.

5Cmodel

Channels
Channels gaat over de keuze van de kanalen. Welke social media kanalen zet je in en hoe regel je het beheer? Twitter is bijvoorbeeld erg geschikt voor social media care en Instagram voor het delen van belevingen. Pinterest is weer uitermate geschikt voor productbranding en LinkedIn voor de meer serieuze discussies.

Conversatie
Proactief het contact aangaan en reageren bevordert de relatie met je social-mediacontacten. Denk hierbij ook aan een stukje (na)zorg en andere vormen van contact die openlijke betrokkenheid en interactie bevorderen. Door de juiste content in het juiste kanaal te delen, leg je een goede basis voor conversatie. Soms is er nog extra actie voor nodig, bijvoorbeeld door bewust bepaalde volgers of communityleden aan te spreken over (door)gedeelde content.

Conversie
Conversie betekent het omzetten van bezoekers naar (potentiële) prospects. Om dit inzichtelijk te maken is het belangrijk je doelen en beoogde resultaten van tevoren helder te hebben en hierop te managen. Evalueer regelmatig je social media campagne. Is het aantal likes op Facebook behaald, kwamen er genoeg ideeën binnen via de crowd op LinkedIn en zijn er genoeg whitepapers aangevraagd op je blog?

Wil je eens verder sparren over wat social media voor jouw merk of bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op.

Bron: marketingonline en onetomarket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

Modderman training & advies

"De Creatietuin hielp mij in een tijd van grote drukte korte, zinnige stukken tekst te maken voor mijn website. Ze deed dat snel, vroeg goed door en hielp me de site online te krijgen."

Tonco Modderman
Modderman training & advies

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.