Hoe schrijf ik een goede whitepaper?
Geplaatst op: 29/05/2014 in Artikelen. Reacties (0)

Contentmarketing neemt een vlucht. Voor jonge mensen is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat je over van alles en nog wat gratis informatie kunt vinden op internet. En ook als bedrijf kun je het inzetten van specifieke content gebruiken om klanten te binden en te boeien. Maar hoe schrijf je nu een goede whitepaper?

Laten we eerst eens benoemen wat een whitepaper duidelijk niet is. Een whitepaper is geen opgeblazen verkoopverhaal met prachtig klinkende zinnen en veel loze beloften. Een whitepaper is ook geen droog en enorm gedetailleerd technisch verhaal van een inhoudsdeskundige. Voor een goede whitepaper is het wel van belang dat de inhoudsexperts en de afdeling Marketing en Communicatie en Sales met elkaar samenwerken.

Stap 1 – Overleg over de doelgroep
Plan een sessie van een aantal uur in en maak daarbij vrij gebruik van de flip-over en het whitebord. De eerste vraag die gesteld moet worden, is: Welke doelgroep willen we bereiken? Welk marksegment is voor ons interessant? Op welke mensen richten we ons nu al, moet dat onze focus blijven en kunnen we deze omschrijven? De tweede vraag is: Wat beweegt hen? Waar houden ze zich mee bezig? Wat leeft er onder deze doelgroep? Tegen welke problemen lopen ze aan? Waar hebben ze behoefte aan?

Stap 2 – Overleg over de toegevoegde waarde
Is dit in kaart, dan kan de link gelegd worden met de eigen producten en diensten. Waar komen deze van pas? Op welke behoefte wordt hiermee ingespeeld? Welke toegevoegde waarde wordt geleverd aan de klant? Dat is ook het moment dat het onderwerp van de whitepaper steeds meer uitgekristalliseerd raakt.

Stap 3 – Grove opzet
Maak met elkaar een grove indeling van hoofdstukken. Wat is een logische volgorde voor de lezer? Hoe hou je het beknopt en overzichtelijk maar is er toch genoeg ruimte voor inhoud?

Stap 4 – Schrijven en aanvullen
Vervolgens is het de beurt aan de inhoudsdeskundige. Hij gaat aan de slag en zet een eerste versie op papier. Daarna maakt de afdeling Marketing & Communicatie een slag. Zijn de teksten helder geschreven? Spreekt het verhaal aan? Welk beeldmateriaal past erbij? Wie gaat het geheel opmaken? Is er steeds een duidelijke link naar de behoefte van de klant? De afdeling Sales kan beoordelen of ook zij denken dat de whitepaper in goede aarde valt bij de beoogde lezers en het bedrijf iets gaat opleveren.

Stap 5 – Finetunen en uitzetten
Nadat de eindredacteur de tekst voor een laatste keer heeft gecontroleerd en de vormgever de opmaak binnen de huisstijl heeft geregeld, is het eindelijk tijd voor actie. Op de website of via het blog kan een bericht worden geplaatst waarbij geïnteresseerden de whitepaper kunnen downloaden nadat zij hun gegevens hebben achter gelaten. (De afdeling IT weet hier raad mee en de leads kunnen bijgehouden worden in een Excel-overzicht.) Ook via Twitter, LinkedIn en Facebook kunnen mensen attent worden gemaakt op de whitepaper.

Meer weten?
Wil jij ook graag een whitepaper schrijven en meer weten over de aanpak of een voorbeeld zien? Neem dan contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

Hoek Hoveniers

"Ik ben blij dat ik Corinne heb ingeschakeld als schrijfcoach. Met een mix van kennis, kritisch doorvragen en gerichte adviezen heeft ze me geholpen om nieuwe webteksten te schrijven. Voor mij de ideale combinatie: beter leren schrijven en gelijk een concreet eindproduct!"

Ilse Pennings
PR & Communicatie

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.