MVO-communicatie
Geplaatst op: 06/09/2013 in Artikelen. Reacties (0)

Steeds meer bedrijven zien het belang in van verantwoord ondernemen. Maar hoe communiceer je hier op een goede manier over? Je wilt immers wel vertellen wat je doet maar niet beticht worden van greenwashing.

De Amerikaanse milieuvoorvechter Jay Westerveld bedacht het woord greenwashing om te protesteren tegen bedrijven die naar buiten toe doen alsof ze ‘groen’ bezig zijn terwijl ze dit eigenlijk helemaal niet zijn. Het is ook niet verstandig om te doen. Consumenten prikken er zo doorheen en dat leidt tot beschadiging van je imago en wantrouwen.

Maar hoe moet het dan wel? Ten eerste moet een bedrijf het écht willen. Vind je het niet belangrijk om bij te dragen aan een betere wereld en waarde te creëren voor mens, maatschappij en milieu? Begin er dan niet aan. Besef echter wel dat 83% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat bedrijven dit wel doen (bron: Maatschappelijk Imago Monitor).

Goede MVO-communicatie begint met een duidelijke positionering. Deel de visie van je bedrijf met je stakeholders. Kies vervolgens een focus in je MVO-beleid dat past bij de core business van je bedrijf. KPN stelt bijvoorbeeld dat (tele)communicatie de kern is van hun bedrijfsvoering. Ze stellen mensen in staat om makkelijk contact met elkaar te onderhouden. Hun diensten hebben een sociale, verbindende functie. KPN koppelde daaraan het ‘mooiste contact fonds’ waarbij medewerkers mensen die in een isolement dreigden te raken, weer met elkaar verbond. Een goed voorbeeld van MVO-beleid dat aansluit bij de bedrijfsvoering.

Stel vervolgens concrete doelen op en deel de behaalde resultaten met je stakeholders via je website, het sociaal jaarverslag of een speciaal MVO-verslag. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen acties die je bedrijf reeds heeft gedaan, dit jaar gaat doen en in de toekomst van plan is te gaan doen.

10 tips voor MVO-communicatie:

  1. Beschrijf je visie op MVO met daarin een focus die past bij je bedrijf of organisatie. Blijf daarbij dicht bij jezelf.
  2. Vertel wat je doet op MVO-gebied zonder te overdrijven; doe jezelf niet ‘groener’ voor dan je daadwerkelijk bent.
  3. Vertel wat de concrete doelen zijn met jullie MVO-beleid zodat je meetbare resultaten krijgt om te communiceren.
  4. Maak medewerkers tot je ambassadeurs. Doe mee aan de nationale Warme Truiendag, klus mee tijdens landelijke vrijwilligersdagen of adopteer een goed doel dat past bij jouw organisatie. Zo gaat MVO leven voor je medewerkers. Stimuleer dat zij erover communiceren via hun eigen social media.
  5. Ga in gesprek met je klanten, leveranciers en belangenorganisaties. Zij hebben invloed op het succes en de inhoud van jullie gezamenlijke MVO-beleid.
  6. Vertel duidelijk onder welke omstandigheden je producten geproduceerd worden, hoe je omgaat met energieverbruik en of er duurzaam wordt ingekocht.
  7. Geef aan de MVO-activiteiten van jouw organisatie apart aandacht in de corporate uitingen, zoals je brochure of website.
  8. Geef het MVO-beleid op de website een herkenbare, eigen plek. Bedenk wat je wilt laten zien en kies een passende stijl en naam voor dat stukje van je informatie.
  9. Beschrijf de MVO-activiteiten van jouw organisatie in een apart onderdeel van je jaarverslag of breng een speciaal MVO-jaarverslag uit.
  10. Free publicity: werk mee aan een artikel over de maatschappelijke activiteiten van jouw bedrijf of organisatie in een krant, tijdschrift of online forum of blog.

Wil je meer weten over of direct hulp bij je MVO-communicatie? Neem dan contact op.

 

Bron: frankwatching.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

"Corinne heeft zich, door een combinatie van inhoudelijke en communicatieve vaardigheden, snel ingewerkt als interim-professional op onze afdeling Marketing. Haar schrijfvaardigheid - precies en vlot - is hierbij opgevallen. We zullen in een nieuwe situatie met plezier opnieuw een beroep op haar doen."

Peter Reinders
Managing partner, Lexence

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.