Thought leadership; waar te beginnen?
Geplaatst op: 07/04/2015 in Artikelen. Reacties (0)

thoughtleadershipWe leven in een tijd waarin veel bedrijven dezelfde producten en diensten aanbieden, afstanden kleiner worden en de consument kritisch is. Het is daarom steeds belangrijker je als bedrijf te onderscheiden. Thought leadership kan hier goed bij helpen, maar waar begin je?

Laten we eerst het begrip ‘thought leader’ even nader toelichten. Een thought leader is een persoon of een organisatie die een hele specifieke expertise heeft en gezien kan worden als een autoriteit op dat gebied. Het is iemand met een heldere visie, iemand die duidelijk meer weet dan anderen op zijn vakgebied.

Wanneer je zo’n organisatie bent of iemand in huis hebt die als thought leader kan fungeren, kun je aan je klanten laten zien dat je echte relevante kennis te bieden hebt die hen veel voordeel kan opleveren. Dit genereert aandacht en zet nieuwe mensen en mogelijkheden op je spoor. Het wordt voor mensen ook makkelijker om met jouw bedrijf in zee te gaan. Daarnaast daagt het bestaande klanten uit om nieuwe thema’s te onderzoeken en brengt het de conversatie omtrent je bedrijf en producten en diensten op gang.

Het gaat niet vanzelf

Thought leadership is alleen succesvol wanneer het actief wordt uitgedragen. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door content te produceren in de vorm van artikelen, blogs, whitepapers, video’s en infographics. Door te spreken op events. Maar ook door actief kennis en content te delen op social media. Dankzij de moderne technologische ontwikkelingen zijn de mogelijkheden eindeloos.

Wil jij thought leaderschip in je organisatie verankeren? Neem dan de volgende stappen:

1. Bepaal je positie
Het begint met het maken van keuzes. Op welk gebied wil jij je als organisatie onderscheiden? Pas op voor willekeur. Kies een thema dat echt relevant is voor je business en voor je klanten.

2. Heb een goed verhaal
Besef dat je een boodschap uitdraagt en je het publiek aan het denken wilt zetten. Dat lukt niet met het delen van cijfers, staatjes en droge feiten, wel door een aansprekend verhaal te vertellen met een kop en een staart. Verhalen die mensen makkelijk onthouden en doorvertellen. De beste thought leaders zijn vertellers die hun klassiekers kennen en hun visie illustreren aan de hand van hapklare voorbeelden, cases en klantverhalen.

3. Maak er tijd en budget voor vrij
Het opbouwen en uitdragen van kennis kost tijd en energie. Dat betekent dat je de thought leaders binnen jouw organisatie ook in staat moet stellen om hun kennis te delen. Iemand moet zonder schuldgevoel tijd kunnen besteden aan het schrijven van artikelen, blogs, presentaties en andere content. Help de thought leaders bij het uitdragen van hun ideeën, bijvoorbeeld door spreektijd op events te regelen, zelf een seminar te organiseren, blogpagina’s op te zetten en hen te begeleiden bij het schrijven van whitepapers. En reserveer hiervoor voldoende tijd en budget.

4. Structureer en implementeer
De thought leader moet in staat zijn om in relatieve rust en zonder directe commerciële druk zijn ideeën te vormen en zijn kennis in de juiste vormen gieten. Het is wel verstandig het thought leadership onderdeel te laten zijn van de overall marketingstrategie en aan te laten sluiten bij andere belangrijke programma’s. Hiermee integreer je thought leadership in je activiteiten en marktbenadering, en daarmee in de toekomst van je bedrijf.

Wil je iemand die je helpt om thought leadership binnen je organisatie op poten te zetten? Of iemand die je helpt de juiste boodschap en een aansprekend verhaal te vormen? Neem dan contact op.

Bron: contentmarketingmanagement

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

RUIGdesign

"Corinne is een zeer bevlogen onderneemster die het onderste uit de kan haalt voor haar klanten, en dat op heel natuurlijke wijze."

Leonoor Ruigrok
Voormalig eigenaar RUIGdesign

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.