Tip 2 – Voor welk publiek schrijf je?
Geplaatst op: 27/09/2012 in schrijftips nieuwsbrief. Reacties (0)

Zodra het idee voor een nieuwsbrief in je hoofd is geland, wil je misschien direct gaan schrijven. Mijn advies is juist om hier nog even mee te wachten. Nu zul je wellicht denken: ‘Hè? Ik kan toch geen betere nieuwsbrief maken als ik niks doe?” Dit is slechts ten dele waar. Het levert je echt een beter eindresultaat op, dat je ook nog eens sneller bereikt, als je eerst even stilstaat bij de personen voor wie je de nieuwsbrief maakt. Verdiep je in hun wereld. Wat voor soort mensen zijn dit? Wat lezen ze normaal gesproken? Lezen ze wel, en wat is hun moederstaal? Voor welk niveau ga je schrijven? Zijn het mannen, vrouwen, kinderen en van welke leeftijd? Hoe meer je weet voordat je begint met schrijven, hoe beter je bij hun belevingswereld kunt aansluiten. En hoe doelgerichter en dus effectiever je boodschap zal zijn.

Wist je dat er ook tools bestaan om de leesbaarheid van je tekst te toetsen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

A la Leen

"Corinne wist mijn ideeën om te zetten in een heldere en pakkende tekst. Ze denkt mee en is een goede sparringpartner. Bovendien is ze prettig om mee samen te werken en komt ze haar afspraken na."

Leen van der Heijdt
Vormgever

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.