Wat doe je als je advies niet aan lijkt te komen?
Geplaatst op: 17/09/2012 in Artikelen. Reacties (0)

Je hebt dit gesprek goed voorbereid en weet precies welke communicatie dit project nodig heeft om een succes te worden. De projectleider die voor je zit kijkt je echter nog steeds chagrijnig aan en je voelt je enthousiasme en energie langzaam wegebben. Hoe komt het toch dat je de ene keer een fantastisch gesprek kunt hebben met iemand over communicatie en dat je het andere moment het idee hebt dat je woorden totaal geen doel treffen?

Onderzoeksbureau Forrester Research maakte een indeling op basis van de adviesgevoeligheid van mensen. Aan de hand hiervan kun je bepalen welke insteek van het gesprek de meeste kans van slagen heeft. Iemand die volledig vertrouwt op een adviseur reageert namelijk heel anders dan iemand die veel liever zelf informatie verzamelt.

Dit zijn de verschillende types:

Self directed: verzamelen zelf informatie en negeren adviseurs

Validators: verzamelen zelf informatie maar vertrouwen wel op hun adviseur

Avoiders: verzamelen geen informatie en negeren adviseurs

Delegators: verzamelen geen informatie en vertrouwen op hun adviseur

Het ligt voor de hand dat de makkelijkste gesprekken te voeren zijn met Delegators, gevolgd door Validators. De Self directed en de Avoiders veroorzaken waarschijnlijk de meeste frustratie. Bovendien weet je niet altijd van tevoren met welk type je te maken hebt. Wat nu te doen?

1)      Ga uit van je eigen kracht, ervaring en kennis. De Delegator zal sowieso laaiend enthousiast over je zijn.

2)      Bereid je gesprek goed voor, zorg voor beargumenteerde keuzes en neem informatie mee op papier. Zodra je merkt dat je met een Validator te maken hebt, bekijk je samen de ingewonnen informatie. Buig eerst mee met je gesprekspartner, en buig daarna samen terug naar jouw advies.

3)      Voel je aan dat je te maken hebt met een Self director? Blijf dan niet trekken of duwen. Het enige dat je kunt doen is ervoor zorgen dat hij die informatie in handen krijgt die jou ook heeft doen overtuigen. Direct verstrekken is soms niet de handigste optie. Bedenk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

4)      Kom je erachter dat je met een Avoider te maken hebt? Stop direct om nog meer verspilling van tijd en energie te voorkomen. Je zit met de verkeerde man/vrouw om de tafel en niets wat je doet zal effect hebben. Probeer via een andere weg je doel te bereiken of stel een ander doel op, eventueel in overleg met je teammanager.

PS: De indeling van Forrester Research is gebaseerd op onderzoek in de financiële dienstverlening.

Bron: Tips voor tekstschrijvers van Dolf Weverink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Referentie

Modderman training & advies

"De Creatietuin hielp mij in een tijd van grote drukte korte, zinnige stukken tekst te maken voor mijn website. Ze deed dat snel, vroeg goed door en hielp me de site online te krijgen."

Tonco Modderman
Modderman training & advies

  • Contact

    info@decreatietuin.nl / 06 - 11 33 53 16

    Wij zijn gevestigd in Sassenheim, gemeente Teylingen (omgeving Leiden) in de Bollenstreek maar werken door heel Nederland.